Tidigaraktiviteterfinns på sidan 2 så klicka dig vidare dit så ser du förra årets aktiviteter..

Idag har hade vi vår första "rensa vid macken" aktivitet jag ordförande och Kerstin var där. Vi klipptebort alla vissna  fjorårets blommor, det tog två timmar inl. kaffepaus :-D .

Nästa träff är den 24 /5 då skall vi ge oss på kirskålen! Ta med dig en grep osh kom och gräv med oss!

Söndagen den 14 maj gjorde vi vår resa till Åsby Hem och Trädgård i Halstahammar. Det shoppades glatt och vi var överväldigande av alla växter och fina saker som  vi kunde köpa. Vi och lunch på Cafen där. Deras räksmörgåsar gick åt..

Nöjda av dagen sedan packade vi växterna i bussen. Under hemresan sålde föreningen lotter och vinsterna hittade sina vinnare.

Den 23 maj hade vi föreläsning  om täckodling, ekologi,  mm av Björn Remstam. Tyvärr svek medlemmarna denna fina föreläsare, vi var bara 19 personer med på föreläsningen, några hade kommit från Sala föreningen. Det var mycket tänkvärt  tex. hur vi kan behålla fukten i marken så att man slipper att vattna så mycket nu när vi går in i en torraste årstiden på mycket , mycket länge.

Fest i Heby med aktiviteten Plantering med barnen är nu avklarad! Det blev en dag med lite sol och en kylig vind men barnen var glada och planterade med stor iver!

Den 26 juni  var 18 medlemmar på årets första Mingelkväll hemma hos Marja Järvinen i Kättböle! En strålande kväll vid en intressant trädgård som ligger vid sjön Tarmlången. Marja sålde även plantor så vi gick inte tomhänta därifrån. Som tack fick Marja närodlade jordgubbar från Backa, de doftade så gott!

Jag har   planterat blommor i urnorna vid stationen, ställ några dunkar vatten i skuffen i din bil och vattna när du åker förbi, fritt fram att vattna!! Spara gärna regnvatten eller allt vatten du tex spolar ner i avloppet  när du väntar på att vatten blir varmt när du tex duschar eller diskar..som tips nu när torkan är problemet!

/Raija

5 juli var vi igen som vanligt varannan onsdag och rensade rabatten vid Macken. Så fint det har blivit tavk vare oss. Det är Kerstin, Gerd och jag Raija som gör jobbet. Alla medlemmar är dock välkomna till våran onsdag träff där!

Mingelkväll måndagen den 27 aug. kl. 16.00

hos Annlis Ahrman Runvägen 14  Vittinge

Vi möttes av en inbjudande entré med en pampig solros som hade satt sig i en skarv mellan plattorna.

Det senaste projektet som pågår i trädgården syntes till höger om entrén, där ska det bli ett ”ökenlandskap” En trädgård är i ständig förändring och den som sa att ett välgjort arbete aldrig behöver göras om, den har aldrig rensat ogräs i en trädgård.

Vi blev guidade av Ann och hennes make, på baksidan av huset fanns en bäck som rann ner i en damm med fiskar. En pergola, en roshörna omringad av thuja som förbättrar klimatet för rosorna.

Planteringar med många vackra perenner i samklang. En gul trädgårdstoffel var en ny bekantskap för min del. Växthus och trädgårdsland fick också plats. Som vanligt avslutade vi mingelkvällen med fika och utbyte av trädgårdserfarenheter.

En exempeltext. För att ändra till din egen text, klicka på knappen med en penna på sig. Klicka på "X-knappen" för att ta bort.