Medlemsaktiviteter  2017

Föreningens syfte är att utbyta erfarenheter och ge inspiration i trädgårds- och odlings arbete.

Morgongåva Trädgårdsförening bildades 1926 och 2009 anslöt sig Heby Trädgårdsförening till oss och den sammanslagna föreningen fick namnet Morgongåva Heby Trädgårdsförening. Antalet medlemmar är idag 135, vi har 19 hedersmedlemmar. Hedersmedlem är medlem som har varit medlem i föreningen i 40 år och är då befriad att betala medlemsavgiften. 2017 har börjat bra och vi har redan fått några nya medlemmar. Vi hoppas att även dina vänner vill bli medlemmar i vår förening. Du får gärna komma med önskemål och tips vad vi kan göra.  Vi önskar alla nya medlemmar välkomna till föreningen. Vi gör både korta och lite längre utflykter under året. Några gånger har vi även lotteri för att förstärka vår ”resekassa”. Till aktiviteter i närheten av Morgongåva/Heby samåker vi i egna bilar. Vid samåkning utgår reseersättning till de som kör och tar medpassagerare i sina bilar.

För att organisera samåkning eller fika korg behöver anmälan till alla aktiviteter ske senast en vecka innan utannonserat datum om inte annat anges till Raija Eloranta  mob. 070 7343296 eller till Gerd Carlsson tel. 0224 610 37.

Medlemmar uppmanas att följa information om aktiviteter och styrelsens arbete via föreningens hemsida.

Se  aktuella aktiviteter och ev. ändringar på vår hemsida då vi inte har datum till alla aktiviteter när programmet skrivs.

Plantbytardagar den 13 maj mellan 11 -15 vid Tegelbruksmuseet i Heby ( tidigare datum inställt pga dåligt väder)

Vår: Buss resa Åsby Hem och Trädgård i Hallstahammar den 14 maj. Egenavgift 100 kr/medlem 150 kr ej medlem upphämtning 8.30 Järlåsa vid macken, 8.35 Vittinge kiosk, 8.45 Morgongåva busstation, 8.50 Heby f.d. Q8 9.00 Sala järnvägsstation

Anmälan snarast till Gerd tel  0224-61037 eller Raija tel. 070-734 32 96.

Fröbiblioteket. Glöm inte att lämna dina insamlade fröer till biblioteket i  Heby som öppnar igen i nya lokaler den  25 april.

Medlemsmöte  23 maj kl. 18.00 Centrumkyrkan Kyrkogatan 4 Heby  Föreläsare Börje Remstam Täckodling. Kostnad för föreläsning  100kr för medlem 150 kr ej medlem, inkl. fika.

Sommar: Fest i Heby veckan har vi plantförsäljning, lotteri, frågesport vid Magasinet i Morgongåva.

Den 27/6 Barnens dag i Hembygdsgården i Heby Se Fest i Heby programmet när det kommer!

Guldkantsprojektet, planering/start den 2 maj kl 17 samling vid Torggårdens parkering. Vi börjar med att göra ordning pallkragarna. Hoppas att du kan vara med och hjälpa till! Utgår pga inga intresseanmälningar har kommit från målgruppen

Mingel kvällar juni-september:

den 26 juni kl 18 besöker vi Marja Järvinen, Kättböle, Järlåsa (vid sjön Tarmlången)

den 31 juli kl 18 besöker vi  Lesley Carlsson, Vikingavägen 13 i Vittinge,

den 27 augusti kl 16: besöker vi Ann Ahrman , Runvägen 14 i Vittinge

den 24 september kl 16 besöker vi Ulla Eisler. Nya Uppsalavägen 2, Morgongåva

Samåkning från Centrumhuset 20 minuter innan angiven besökstid!

Torgplats i Heby. Gratis för medlemmar. Man skall boka platsen senast dagen före tel 0224-36100 och sedan behöver du ha tillståndet med dig för att få stå på torget. Du får tillståndet skickat till din mobil eller får en kopia av Gerd Carlsson. 0224-61037 eller från Raija Eloranta 070-734 32 96. Inkomster från försäljningen kan du helt eller delvis ge till föreningen eller behålla i egen kassa.

Höst:

Medlemsresa till Enköpings parker den 13 augusti, samåkning från Centrumhuset i Morgongåva kl 09:00 samt Q8 i Heby. Kl 09:15.

Vi har bokat eget tåg med guide för 25 personer till kl 10:00. Tåget tar oss runt till olika parker under 1,5 timmars tid. Egen avgift 100 kronor medlem 150 kr ej medlem.

Delta vid Skördemarknaden i Heby;.  Se på hemsidan datum kommer senare.

Vinter: Aktivitet inför advent/jul i samverkan med Vittinge församling.  Se på hemsidan datum kommer senare

Styrelsemöten: Tre gånger på våren och en gång på hösten.

Skötsel av rabatten vid Macken i Morgongåva samt blomsterurnor vid stationen i Morgongåva.

Macken planteringens skötsel start den 10 maj kl. 18.00 sedan fortsatt arbete med träff varannan onsdag kl.18.00  för rensning och fika tillsammans tom september. Blomurnorna vid stationen plantering och skötsel, vår, sommar, advent. Vattning vid behov.

Samarbete med andra föreningar i kommunen, Samverkan med Heby biblioteket och Sala trädgårdsförening, se deras program länkad på vår hemsida.

Från och med verksamhetsår 2018 kommer all information finnas endast på vår hemsida!

Ni som inte kan följa oss via hemsidan kan få hjälp med att få informationen skriftligt om ni ringer till ordföranden Raija Eloranta 070- 73 43 296 eller kassören Gerd Carlsson  0224-61037.

Program/aktuell information kommer att finnas vid biblioteken i Heby, Morgongåva och Vittinge

Välkommen önskar Styrelsen i Morgongåva Heby Trädgårdsförening

Tänk globalt men handla lokalt